Kvinne står med koffert i midtgangen i et fly - andre passasjerer sitter ned

11 feil du ALDRI må gjøre når du bestiller en flybillett

Kenneth Karl Nielsen
Det burde være enkelt å kjøpe flybilletter på nettet, men dessverre er det også noen fallgruver å unngå. Her får du mine beste råd, som sikrer at du gjør et godt og sikkert flybillettkjøp.

Derfor kan du stole på rådene i denne artikkelen

Rådene i denne artikkelen er basert på:

  • Erfaringer fra egne kjøp av flybilletter gjennom mange år – og +20 år i reisebransjen.
  • Sparring med Travelmarkets direktør, Ole Stouby som ofte brukes som ekspert på flyreiser.
  • Våre brukeres mest stilte spørsmål og svarene fra vår support- og serviceavdeling. Mine gode kollegaer der inne rådgir hver uke våre brukere om kjøp av flybilletter.

Travelmarket er en prissammenligningsside, og vi selger ikke flybilletter. Til gjengjeld er det mange som finner flybilletter gjennom oss og kjøper den hos et online-reisebyrå eller et flyselskap.

Vi kan ikke hjelpe deg med selve bookingen. Men vi gir gjerne gode råd, slik at våre brukere får en bedre opplevelse.

Vi forsøker alltid å gjøre vårt beste for de som kontakter oss. I noen tilfeller kan vi hjelpe – i andre kan vi dessverre ikke. I denne artikkelen forsøker vi å geleide deg utenom de fleste problemer. Og det unngår man ved å være oppmerksom på disse feilene:

Feil 1: Du tror at det finnes angrerett på flybilletter

Når du handler på nettet, har du som utgangspunkt alltid minst 14 dagers angrerett. Dette gjelder dog IKKE flybilletter (eller andre reiser).

Vi kontaktes dessverre altfor ofte fra brukere som ikke har undersøkt dette, og som ønsker å kansellere en handel med et av online-reisebyråene eller flyselskapene på Travelmarket. Dette er som regel ikke mulig. Derfor betyr det i de fleste tilfeller at du taper pengene dine.

Noen flyselskaper og reisebyråer tilbyr kortere angrerett på 24 timer etter kjøp, slik at du kan få refundert pengene dine. Det kan være lurt å velge en slik garanti, men undersøk betingelsene grundig før du kjøper.

Blir du nødt til å angre, så husk at du alltid kan få tilbake skatter og avgifter for flybilletten din, og ved sykdom bør du sjekke om ikke reiseforsikringen din dekker en refusjon.

Feil 2: Du tror at du alltid kan finne flybilletter som restplasser

Skal du på en reise sørover, kan du noen ganger komme avgårde for en veldig billig penge. Du kan nemlig være heldig å finne en billig restplass med fly og hotell. Dette er en veldig dårlig strategi når du skal kjøpe flybilletter.

Her vil prisen oftest bli høyere og høyere, jo nærmere du kommer avreisedatoen.

Noen flybilletter kan bli billigere nærmere avreise. Det er flybilletter fra charterselskapene til de klassiske solreisemålene i Sør-Europa. Og her gjelder det samme som med restplasser. Se de flybillettene som finnes som restplasser her.

Kvinne i gul kjole ser utover en kystlinje med sandstrand, fjell og hav.

Feil 3: Du skriver inn feil navn på flybillettene dine

Når du bestiller en flybillett, er det SVÆRT viktig at du skriver inn navnet ditt NØYAKTIG slik det står i passet ditt; selv om du har endret navn siden.

Og dette gjelder selvsagt for alle reisende.

Du kan ikke bare endre navnet ditt etterpå. Hvis en endring er mulig, vil det ofte koste flere hundre, ja ofte mer enn tusen kroner – og det er ikke enkelt. Utgiften til eventuelle endringer vil i mange tilfeller overstige prisen på en ny flybillett.

Ha derfor passene eller bilder av passene ved siden av deg, og dobbeltsjekk alle navnene du skriver inn når du bestiller flybilletter.

Feil 4: Du tror at du kan endre og booke om flybilletten

For mange år siden kunne man bare endre tidspunkter og til og med reisemål på en flybillett. Sånn er det ikke lenger.

Jeg har selv gjort denne feilen og stått med en flybillett som var bestilt på feil dato. Det var ikke annet å gjøre enn å bite i det sure eplet og bestille en ny flybillett.

Bestill først flybillett når du er helt sikker på hvilke datoer du vil reise. Og dobbeltsjekk datoene både når du søker – og ikke minst før du klikker på Betal.

Når du først har betalt, er det for sent hvis du har valgt feil utreise- eller hjemreisedato.

Et fly står parkert ved en flybro på en flyplass i solnedgangen.

Feil 5: Du ender opp med å si ja til et av de mange unødvendige tilkjøpene

Uansett om du kjøper flybilletten din hos et online-reisebyrå eller direkte hos et flyselskap, vil selskapet forsøke å selge deg en rekke ekstratjenester. Dette inkluderer reiseforsikring, overnatting, bilutleie, ekstra service, setereservasjon, fast track, prioritert ombordstigning, tilkjøp av bagasje osv.

Noe av det kan godt være tilkjøp du ønsker – mye er ikke det.

Selskapene gjør det nesten umulig å fortsette uten tilkjøp. Og vi hører fra mange brukere som har kommet til å klikke på Tillegg for noe de ikke trenger. Deretter har de ikke sjekket bestillingen godt nok før de fullfører kjøpet.

Selskapene kan ha en stor og blinkende knapp som betyr at du skal betale mer. Men for å unngå unødvendige tilvalg, bør du egentlig klikke på den lille teksten nederst på siden.

Hvordan kan du unngå å betale for unødvendige tilkjøp?

Vær veldig oppmerksom når du går gjennom bestillingsprosessen. Pass hele tiden på at prisen på flybestillingen ikke øker. Med mindre det selvfølgelig er noe du har ønsket å tilkjøpe.

Feil 6: Du skriver inn feil e-postadresse – for pokker …

En feil mange gjør når de kjøper flybilletter, er dessverre at de ikke oppgir riktig e-postadresse.

Hvis du gjør dette, kan du ende opp i en vanskelig situasjon.

Bestillingsbekreftelsen sendes selvsagt til e-postadressen din. Dessuten må du bruke e-postadressen når du senere skal sjekke inn og hente boardingpass.

Har du kjøpt et fysisk produkt, vil du uansett få det tilsendt. Men har du kjøpt en flybillett, kan du risikere å miste reisen hvis du ikke skriver inn riktig e-postadresse.

Hva kan du gjøre hvis du ikke mottar din flybekreftelse på e-post?

Ser du at pengene er trukket fra kontoen din, uten at du har mottatt ordrekreftelse på e-post? Da bør du sjekke spamfilteret ditt. Kanskje har e-posten havnet der. Hvis ikke, må du prøve å skrive til eller ringe til flyselskapet. De kan finne deg på navnet ditt, og de kan endre til korrekt e-postadresse.

Se også Feil 8.

Folk står i kø med bagasje på en flyplass.

Feil 7: Du sjekker ikke ALT på det siste trinnet før du klikker på BESTILL

Når du kommer til betalingssiden, må du alltid sjekke at alt i bestillingen er riktig, og slik du ønsker det.

Når du har gjennomført bestillingen og betalt, er det for sent å endre noe.

Her er alle punktene du bør sjekke:

  • Avreisested
  • Avreisedato
  • Destinasjon
  • Hjemreisedato
  • Navn på personer
  • At bagasje- og setevalg er slik du ønsker det.
  • Og, som nevnt tidligere, at e-postadressen er riktig oppgitt.

Vi opplever dessverre at brukere har oppgitt feil eller valgt feil på alle de ovennevnte punktene. Jeg sjekker derfor alltid dobbelt før jeg bestiller.

Feil 8: Du tar ikke skjermbilder av bestillingen din underveis

Når jeg bestiller en flybillett tar jeg alltid to skjermbilder:

  • Et skjermbilde rett før jeg klikker på Bestill
  • Et skjermbilde rett etter at jeg har klikket på Betal

Hvorfor skal du ta et skjermbilde før du klikker på Bestill?

Skjermbildet før jeg klikker på Bestill tar jeg for å ha et bevis på hva det er jeg er i ferd med å kjøpe.

Teknikken kan svikte, og noe kan gå galt under betalingen. Hvis dette skjer, har du bevis på hva du var i ferd med å bestille.

I svært sjeldne tilfeller hører vi om brukere hvor prisen øker fra de har klikket på Bestill til de har klikket på Betal.

Hvorfor skal du ta et skjermbilde etter at du har klikket på Betal?

Skjermbildet etter at jeg har klikket på Betal tar jeg for å ha en bekreftelse på kjøpet mitt. Skjermbildet bør inneholde:

  • Bookingnummer
  • Det beløpet som er betalt
  • Firmanavn/firmalogo

Dette gjør jeg fordi det kan oppstå problemer med utsendelse av e-postbekreftelse.

Faktisk hører vi av og til at det går lang tid fra et kjøp til ordrebekreftelsen kommer. Tar du et skjermbilde, har du bevis på at kjøpet ditt er gjennomført.

Utsikt over Tower Bridge og elven Thames fra et flyvindu om kvelden.

Feil 9: Du tenker ikke over hvilket online-reisebyrå du har handlet hos

Vi har mange trofaste brukere som kommer til Travelmarket for å sammenligne priser og finne flybilletter til sin neste reise. Derfor er det ofte vårt firmanavn de husker.

Og så tenker de ikke over hvilket online-reisebyrå eller flyselskap de blir sendt videre til for å gjennomføre selve bestillingen og betalingen av flybilletten.

Dette blir et problem hvis e-postbekreftelsen for eksempel ikke kommer frem.

Da kontakter de oss, fordi de tror at vi kan fortelle dem hvor de har kjøpt flybilletten sin. Det kan vi dessverre ikke. Vi har nemlig ikke tilgang til informasjon om den enkelte bestilling som gjøres via vår prissammenligningsside.

Løsningen på dette, som jeg skriver i punkt 8, er å ta skjermbilder underveis: Husk å få med firmanavn/logo i bildet.

To personer ser på en bærbar datamaskin sammen ved et bord.

Feil 10: Du bruker ikke en prissammenligningsside (som Travelmarket.no)

Markedet for flybilletter kan være vanskelig å ha oversikt over, siden mange forskjellige online-reisebyråer og flyselskaper selger flybilletter.

Derfor kan det være lurt å bruke en flysøkemotor som den på Travelmarket.no.

Vi sammenligner priser fra mange forskjellige selskaper. På den måten kan du enkelt finne de billigste prisene, og vi tilbyr til og med prisgaranti.

Vi viser alltid priser fra både flyselskaper og online-reisebyråer. Da kan du selv velge hvem du foretrekker å bestille flyreisen hos.

Feil 11: Du velger ALLTID den laveste prisen (men den laveste prisen er ikke alltid billigst)

Når du kjøper en flybillett, er det ikke alltid at den laveste prisen som er den beste for deg.

Hva bør du alltid vurdere før du velger flybillett?

Før du kjøper flybillett, bør du alltid vurdere om du heller vil:

  • Fly direkte
  • Reise med et annet flyselskap
  • Ha bedre flytider (slik at du ikke må reise veldig tidlig eller sent)
  • Nyte kortere reisetid
  • Eller andre faktorer som er viktige for deg.

Det må ikke bli for omfattende å komme seg av gårde.

Sammenlign totalprisen for flybilletter

En ting som er veldig viktig når du kjøper flybilletter, er å sammenligne totalprisen for flybilletter.

Ønsker du å reise uten håndbagasje og setevalg, kan ett flyselskap være billigst. Vet du at du vil tilkjøpe begge deler, kan et annet selskap være billigst.

For å være helt sikker på at du får den billigste flybilletten, bør du i prinsippet gå helt til betalingssiden hos to eller flere selskaper.

Kvinne smilende i et fly med en ryggsekk over skulderen og billett i hånden.

Bonustips – og andre ting du også bør være oppmerksom på

De 11 tidligere nevnte feilene er noen av de vanligste vi støter på. Her kommer noen ekstra gode råd som du kan bruke når du skal bestille flybilletter.

Hva er inkludert i flybilletten?

Sjekk hva som er inkludert i flybilletten. Er for eksempel bagasje inkludert eller ikke?

Ved flybytte: Hvor lang tid har du til å rekke neste fly?

Vurderer du å velge en flybillett med flybytte? Sjekk hvor mye tid du har til å bytte fly. Avhengig av flyplassens størrelse vil jeg alltid foretrekke å ha 1-2 timer for å rekke neste fly.

Er det behov for visum til din destinasjon?

Sjekk om det kreves visum dit du skal før du bestiller. Og veldig viktig: Om du rekker å få det før avreise.

Utløper passet ditt før avreisedato?

Sjekk også at passet ditt ikke går ut før avreisedato. Vær oppmerksom på at noen land krever at passet er gyldig i mer enn 6 måneder etter reisen.

To barn sitter ved vinduet i et fly, og det ene barnet skriver i en bok.

Setevalg når du reiser med barn

Setevalg kan være dyrt – men også praktisk for familier. Det høres bra ut med ’Premium’-seter, men de er ikke alltid de beste.

Har du flere spørsmål om flybilletter? Skriv gjerne til info@travelmarket.com

Fotos:
Kvinne står med koffert i midtgangen i et fly - andre passasjerer sitter ned © izusek / Getty Images / E+
Kvinne i gul kjole ser utover en kystlinje med sandstrand, fjell og hav. © NeonShot / iStock / Getty Images Plus
Et fly står parkert ved en flybro på en flyplass i solnedgangen. © Chalabala / iStock / Getty Images Plus
Folk står i kø med bagasje på en flyplass. © izusek / Getty Images / E+
Utsikt over Tower Bridge og elven Thames fra et flyvindu om kvelden. © franckreporter / Getty Images / E+
To personer ser på en bærbar datamaskin sammen ved et bord. © jacoblund / iStock / Getty Images Plus
Kvinne smilende i et fly med en ryggsekk over skulderen og billett i hånden. © skynesher / Getty Images / E+
To barn sitter ved vinduet i et fly, og det ene barnet skriver i en bok. © damircudic / Getty Images /E+

Relaterte innlegg:



Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

Personvernsregler
Les vår personvernregler.