Pressemelding - 29 Mai 2013

Slik finner du sommerens billigste flybilletter

Snart starter høysesongen hvor ruteflyprisene fyker i været som følge av den økte etter-spørselen. Reisesøkemotoren Travelmarket.no har gjennom Norsk Flyprisindeks funnet tre konkrete destinasjoner og selskaper i jakten på spesielt gode priser tidlig i sommer.

Last ned Norsk Flyprisindeks nr. 50
- reiseuke 26/2013

Den som nå skal bestille rutefly til siste uka i juni må være forberedt på å skulle betale minst 30 prosent mer for billetten enn ellers, for i begynnelsen av den uka beveger flybillettmarkedet seg inn i høysesongen. Men kjenner man bevegelsene på markedet godt, vet man hvor det er mulig å finne flybilletter som likevel kan fås til en overkommelig pris.

Her kommer de tre gode eksemplene som reisesøkemotoren Travelmarket.no har funnet gjennom Norsk Flyprisindeks’ kartlegging av billettprisene for reise i uke 26, dvs. 24 - 30. juni:

Eksempel 1 - Norwegian til New York og Bangkok
Norwegian åpner 30. mai en direkterute fra Oslo til New York og 31. mai til Bangkok. Det betyr at billettene til disse to storbyene er billigere enn normalt på denne årstiden. Fra Bergen og Trondheim kan man fly til Bangkok og tilbake for 7.077 kroner, noe som er mellom 15 og 21 prosent rimeligere enn i samme avreiseuke i fjor. Fra Oslo og Bergen til New York er prisen med Norwegian i uke 26 på mellom 6.199 og 6.776 kroner, dvs. mellom 6 og 11 prosent lavere enn i fjor. Så her er det kontante besparelser i vente.

Eksempel 2 - Til Sydney med SAS og Singapore Airlines
SAS og Singapore Airlines inngikk i starten av året en joint venture på rutene mellom Skandinavia og Singapore, og videre til destinasjoner i Asia og Australia/New Zealand. Det gir akkurat nå et voldsomt prisfall fra Oslo, Bergen og Trondheim til Sydney via København og Singapore. Den billigste tur-returbilletten fra Oslo og Bergen i uke 26 koster omtrent det samme som i fjor, bare 9.469 kroner, mens billettprisen fra Trondheim har falt med hele 16 prosent.

Eksempel 3 - easyJet feier Norwegian av banen
Det britiske lavprisselskapet easyJet har nettopp valgt å gå inn på det norske markedet for første gang. Det er kanskje som en liten "markering" overfor Norwegian, som på sin side nylig har gått inn på easyJets hovedmarked i London Gatwick Airport. EasyJet flyr i første omgang mellom Bergen og London og kan i uke 26 tilby en tur-retur for 761 kroner, noe som er omtrent halv pris i forhold til Norwegian. Dermed kan det bli flere attraktive muligheter for vestlendingene ettersom easyJet vokser.

"Disse priseksemplene viser at det er mulig å finne attraktive flyreiser i høysesongen også. Man skal bare skaffe seg et overblikk og kjenne markedet godt. Nettopp for at forbrukerne alltid skal kunne følge den aktuelle prisutviklingen utgir vi hver fjerde uke en oppdatert prisindeks," sier administrerende direktør Ole Stouby fra Travelmarket.no.

Denne utgaven av Norsk Flyprisindeks er for øvrig nr. 50 i rekken. Første utgave ble presentert i august 2009.

Prisindeksen er todelt:
Europa: priser fra Oslo-området, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø til Amsterdam, Barcelona, Berlin, København, London, Paris, Praha, Roma, Stockholm og Wien.

Interkontinentalt: priser fra Oslo, Bergen og Trondheim til Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesburg, Los Angeles, Mexico City, New York, Rio de Janeiro, Sydney og Tokyo.

Kontakt: Direktør Ole Stouby

Norsk Flyprisindeks utgis hver fjerde uke av reisesøkemotoren Travelmarket.no basert på en oversikt
over de billigste tur-retur-flybillettene til de ti mest populære europeiske og oversjøiske destinasjonene.