Norwegian og Ryanair utsetter den endelige duellen
Slåsskampen mellom Ryanair og Norwegian fortsetter på det norske markedet. De to selskapene er i felleskap prisledende på flyreiser til mange av de populære europeiske destinasjonene. Det viser den siste utgaven av Norsk Flyprisindeks fra Travelmarket.no. Men de to populære lavprisselskapene utsetter det endelige oppgjøret.
Last ned Norsk Flyprisindeks nr. 31 – reiseuke 2/2012
Tankene blir ledet hen på western-klassikeren High Noon, eller Sheriffen som den heter i Norge, når det gjelder den kommende duellen mellom Norwegian og Ryanair.
Den folkekjære Norwegian-sjefen Bjørn Kjos har rollen som sheriffen Will Kane som vil ende opp i direkte duell med inntrengeren, skurken Frank Miller, som i den norske luftfartskrigen må være personifisert av Ryanair-bossen Michael O’Leary.
Men den endelige duellen lar vente på seg, akkurat som den gjør i High Noon der Gary Cooper i følge filmens undertittel opptrår som “mannen som var for stolt til å flykte».
Så langt har ikke Kjos tatt beina på nakken fordi om han har blitt stilt overfor stigende konkurranse fra O’Leary og Ryanair. I stedet har de to selskapene tilsynelatende delt markedet gjennom valg av baselufthavner. Ryanair har satset på Rygge, mens Norwegian dominerer på Gardermoen og nå også Torp med ti nye ruter.
De to selskapenes dominans avspeiles tydelig i den siste utgaven av Norsk Flyprisindeks som hver fjerde uke sjekker prisene på flyreiser til de ti mest populære europeiske storbydestinasjoner. Denne aktuelle utgaven av flyprisindeksen gjelder for avreiseuke 2 (9 – 15. januar 2012) og viser at Ryanair er billigst på alle de 5 destinasjonene som de trafikkerer av de 10 i den europeiske flyprisindeksen. Det dreier seg om Barcelona, Berlin, London, Paris og Roma.
Norwegian er billigst til Amsterdam, København, Praha og Stockholm, mens østerrikske Austrian Airlines har som det eneste ikke-lavprisselskapet til Wien kjempet seg til en plass som det billigste selskapet på ruten. Til gjengjeld står Norwegian virkelig sterkt i andre deler av landet. Særlig fra Trondheim dominerer Norwegian, men også i Bergen og Stavanger har Kjos fått solid fotfeste.
«Vi opplever i stigende grad at Norwegian og Ryanair dominerer på en lang rekke destinasjoner. Med fly som tar 186-189 passasjerer har begge selskapene store muligheter for å tilby et fleksibelt priskonsept som er vanskelig å matche for konkurrentene med noe mindre flytyper,» konstaterer Svein Erik Søgård, Daglig leder av reisesøkemotoren Travelmarket.no.
Fra og med 2016 har Ryanair planer om å sette inn 50 nye fly på rutene i og til Skandinavia. Overfor danske reisemedier roste Michael O’Leary i forrige uke Norwegian for å være et solid selskap med en god forretningsmodell. Han mente likevel ikke at forretningsmodellen var langtidsholdbar, da Norwegian etter hans oppfatning hadde hatt det for lett i konkurransen mot SAS.
Den endelige High Noon-duellen mellom Kjos og O´Leary er derfor utsatt til 2016. Hvem som trekker først og raskest, vil tiden vise.
Følg utviklingen i flybillettprisene på Norsk Flyprisindeks side
Norsk Flyprisindeks utgis av reisesøkemotoren travelmarket.no basert på en oversikt over de billigste tur-retur-flybillettene til de ti mest populære europeiske og oversjøiske destinasjonene. Norsk Flyprisindeks publiseres hver måned.
Kontakt
Pressemeldinger
Hvis du ønsker å motta pressemeldinger fra oss, vennligst skriv en e-post til [email protected].Da setter vi deg på listen. Les våre retningslinjer om personvern.
