Pressemelding - 6 Feb 2014

Norwegian tvinger konkurrentenes
priser ned

Til tross for Norwegians utfordringer med langdistanseflyene blir konkurrentene presset til å sette ned prisene med opptil 25 prosent. Det viser 59. utgave av Norsk Flyprisindeks fra reisesøkemotoren Travelmarket.no.

Last ned Norsk Flyprisindeks nr. 59 - reiseuke 10/2014

Selv om "Kjosfast" og driftsmessige utfordringer har stjålet mye av mediebildet de siste månedene, har konkurrentene likevel blitt nødt til å reagere på de lave prisene som presser billettmarkedet til Bangkok og New York, og snart også til Los Angeles.

I forbindelse med alle uregelmessighetene med Dreamliner-flyene har det vært mulig å få innblikk i hvor gode Norwegian er til å fylle flyene. I mange tilfeller har 250 - 290 passasjerer vært utsatt for forsinkelser, tall som avslører at Norwegians fly er nesten fulle, ettersom deres Dreamlinere kan ta 291 passasjerer.

Reaksjonen fra konkurrentene i langdistansemarkedet har vært ganske markant. Med utgangspunkt i avreiseuke 10 (3 - 9. mars 2014) har billettprisene til de tre oversjøiske storbyene i Norwegian-nettverket falt med opptil 25 prosent på et år.

Prisutvikling for Norwegians langruter 2013-2014

Note: Den laveste billettprisen til nevnte destinasjoner i NOK for en tur-retur-billett med avreise i
uke 10. Billettprisene er funnet fire uker før avreiseuken og er inklusive skatter og avgifter, men
eksklusive eventuelle tillegg for bagasje, setevalg og mat ombord.

Selv om Norwegian er den som presser prisene er ikke selskapet alltid billigst. Turkish Airlines er i uke 10 billigst til Bangkok på deres rute via Istanbul, og sånn har det vært i mesteparten av høysesongen. Til New York har Norwegian til gjengjeld fått et solid fotfeste, og er da også billigst i uke 10. De starter nye ruter til Los Angeles fra København og Stockholm 1. mars, og fra Oslo 1. juni. Men her har United valgt å holde fast på sin sterke stilling i markedet og senker derfor prisene.

"Norwegians fortsatte ekspansjon vil bety at billettpriser som i en årrekke har vært stabile eller stigende nå vil bli lavere. Det blir stadig billigere å fly med Norwegian i markedet, men selskapet kommer også selv til å skulle kjempe en hardere kamp om passasjerene, når konkurrentene forsvarer sine posisjoner," mener Ole Stouby, Administrerende direktør i Travelmarket.no.

Norsk Flyprisindeks utgis hver fjerde uke av reisesøkemotoren Travelmarket.no basert på en oversikt
over de billigste tur-retur-flybillettene til de ti mest populære europeiske og oversjøiske destinasjonene.

Kontakt: Administrerende direktør Ole Stouby