Pressemelding - 26 Feb 2018

Historisk billige flybilletter til Australia

Gode nyheter til de som drømmer om å reise «Down Under»: Tur/retur-billett fra Oslo til Sydney kan fås til 6 466 kr inkludert skatter og avgifter.

Prisfallet er en naturlig konsekvens av priskrigen i luften som nå også har bredt seg til en så fjern destinasjon som Australia. De rekordbillige flybillettene betyr at du kan fly fra Oslo til Sydney t/r for bare 6 466 kr, og fra Bergen til Sydney t/r for bare 6 666 kr.

Prisene på flybilletter til Sydney fra Oslo har vært stabile de siste 5 årene på ca. 7 000 kr, men prisfallet til 6 466 kr tyder på at prisene er på vei ned mot et lavere nivå. Prisene fra Bergen til Sydney har til gjengjeld falt med 20 % siden 2014.

Det er den intensive konkurransen mellom flyselskaper på fjerne destinasjoner som er årsaken til at flyprisene faller. En kombinasjon av større fly, flere avganger og der selskaper som Emirates, Qatar og Tyrkish Airlines fra Midtøsten presser de store, vestlige flyselskapene som British Airways, KLM og Lufthansa. Det gir prisfall i markedet.

En luftfartsekspert er likevel overrasket
"Jeg hadde ikke forventet at flyprisene til Australia ville komme ned på et så lavt nivå i begynnelsen av 2018. Det er gode nyheter for forbrukerne og jeg blir ikke overrasket dersom prisene til Australia faller til rundt 6 000 kr t/r i løpet av året” – sier direktør Ole Stouby fra prissammenligningssiden Travelmarket.no som utgir Norsk Flyprisindex.