Pressemelding - 15 Des 2013

Vanvittige flypriser fortsetter i januar

Flyselskapene ringer det nye året inn med billettpriser som er opptil 23 prosent lavere enn året før. Det er den 57. utgaven av Norsk Flyprisindeks som viser at prisfesten fortsetter i 2014.

Last ned Norsk Flyprisindeks nr. 57 - reiseuke 2/2014

Høsten har vært preget av uvanlig lave flybillettpriser her til lands. Det skyldes en markant kapasitetsøkning i markedet, som etterspørselen ikke har holdt følge med. Norwegian og en rekke andre selskaper har derfor vært tvunget til å senke billettprisene til et usedvanlig lavt nivå.

De lave billettprisene kommer forbrukerne til gode, men Nowegians aksjonærer er ikke glad for utviklingen. Selskapets aksjekurs har i alle fall fått seg en liten rutsjetur de siste ukene.

Prisvanviddet ser ut til å fortsette inn i nyåret. I uke 2 (6 - 12. januar 2014) er det gjennomsnittlige prisfallet på opptil 23 prosent i forhold til samme reiseperiode i 2013. Det er særlig reisende fra Bergen, Stavanger og Tromsø som får glede av det, og til en viss grad også passasjerer fra Trondheim. Fra Stavanger og Flesland kan det være en fjerdedel av prisen å spare.

Et eksempel kan være Norwegians rute fra Bergen til Barcelona. I uke 2/2013 var prisen for en tur-retur på 1.730 kroner, men i samme uke i 2014 kan man være heldig å få den til 850 kroner.

Utvikling i flybillettpriser til Europa

Note: Gjennomsnittet av de laveste billettprisene i uke 2/2014 til de ti europeiske destinasjonene som er del av Norsk Flyprisindeks. Priser i NOK inklusive skatter og avgifter, men eksklusive tillegg for eventuell bagasje, setevalg og betaling med kredittkort.

Selv om prisnedgangen på et år er minst fra Oslo-området, er prisene for fly derfra selvfølgelig fremdeles lavere enn fra de andre store lufthavnene. Det er takket være Ryanairs ruter fra Rygge at man kan få en tur-retur (før evt. tillegg) til London for 313 kroner, til Roma for 348 kroner, til Paris for 364 kroner og Barcelona for 425 kroner.

Det er Norwegian som trekker utviklingen, og KLM har i til en viss grad valgt å gå inn i priskrigen når det gjelder lufthavnene utenom Oslo. Derimot endrer ikke SAS sin politikk som går ut på å holde prisene på et visst nivå gjennom en stram pris- og kapasitetsdisiplin.

"Det blir en svært vanskelig lavsesong for Norwegian og andre flyselskaper. Kapasiteten i markedet blir 10 prosent høyere i forhold til vintertrafikkprogrammet foret år siden, og etterspørselen følger ikke etter. Forbrukerne vil i et par måneder fra starten av januar kunne reise veldig billig med rutefly", vurderer Ole Stouby, Administrerende direktør i reisesøkemotoren Travelmarket.no.

Følg utviklingen i flybillettprisene på Norsk Flyprisindeks’ side

Søk billige flybilletter her

Følgende destinasjoner er med i Norsk Flyprisindeks:
Europa: Amsterdam, Barcelona, Berlin, København, London, Paris, Praha, Roma, Stockholm, Wien.
Interkontinentalt: Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesborg, Los Angeles, Mexico City, New York, Rio de Janeiro, Sydney, Tokyo.

Norsk Flyprisindeks utgis hver fjerde uke av reisesøkemotoren Travelmarket.no basert på en oversikt
over de billigste tur-retur-flybillettene til de ti mest populære europeiske og oversjøiske destinasjonene.

Kontakt: Administrerende direktør Ole Stouby
E-post: ols@travelmarket.no

Hvis du ønsker å motta pressemeldinger fra oss, vennligst skriv en e-post til info@travelmarket.com.

Da setter vi deg på listen.
Prissammenligningssiden Travelmarket.no søker på mer enn 1000 nettsider for å finne de beste og billigste reisene for deg.