Pressemelding - 20 Aug 2009

Reisesøkemotoren travelmarket.no vil fremover utgi Norsk Flyprisindeks som gir et overblikk over utviklingen i flypriser fra de fem største norske lufthavnene. Første pris-screening viser hard konkurranse mellom Norwegian og KLM til europeiske destinasjoner.

Klikk her for å se Norsk Flyprisindeks for uke 38

Se prisutviklingen over tid for de billigste flybillettene i dette interaktive diagrammet

De mange nettreisebyråene og flysøkemotorene har de siste årene gjort det lettere for forbrukerne å få adgang til billige flybilletter, men det er ikke alltid like lett å få overblikket over alle tilbudene. Det kan også være vanskelig å finne ut når flybilletten bør kjøpes, siden prisene endrer seg hele tiden etter tilbud og etterspørsel på markedet.

"Norsk Flyprisindeks er en nyskapning på markedet. Hver måned vil vi utgi en flyprisindeks som viser utviklingen i prisene til de ti mest populære europeiske og oversjøiske destinasjonene. Det vil gi forbrukerne en enda bedre oversikt over det aktuelle prisnivået på flybillettene," sier administrerende direktør Ole Stouby fra Travelmarket.

Utviklingen i flyprisene uttrykkes med indekstall som viser om prisene har en opp- eller nedadgående tendens. Dessuten gir prisindeksen mulighet til å sammenligne de laveste flyprisene fra lufthavnene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø. Det kan nemlig være penger å spare ved valg av flyselskap og avreiselufthavn for den internasjonale strekningen av reisen.

Den første prisindeksen tar utgangspunkt i reiseuke 38, dvs. 14 - 20. september, som defineres som indeks 100. Her kan man bl.a. notere seg at det er Norwegian som er billigst fra Oslo hvis man skal til Amsterdam, Berlin, København, Praha eller Stockholm. Går reisen derimot fra Bergen, Trondheim eller Stavanger er det nederlandske KLM som akkurat nå har de beste tilbudene på markedet, særlig til sentral- og søreuropeiske destinasjoner som Barcelona, Paris, Praha, Roma og Wien.

Hvis man skal reise interkontinentalt har British Airways for øyeblikket gode tilbud fra Oslo via London Heathrow til f.eks. Beijing (kr 4.032,-), New York (kr 3.041,-) og Rio de Janeiro
(kr 5.582,-). Det kan være opptil 1.500 kr å spare på den interkontinentale delen av reisen når den går fra Oslo i stedet for fra vestlandet med KLM via Amsterdam. Den nye direkteruten til Thai Airways fra Gardermoen til Bangkok har fått en god start og er i øyeblikket det rimeligste alternativet til ferieparadiset Thailand (kr 5.544,-). Til destinasjoner som Dubai, Johannesburg og Tokyo er det selskaper som henholdsvis Turkish Airlines og Aeroflot som kan lokke med de laveste prisene.

Kontakt: Adm. direktør Ole Stouby
E-post: os@travelmarket.com
Telefon: +45 76 43 30 54 / +45 40 81 72 47

___________________________________

Norsk Flyprisindeks utgis av reisesøkemotoren travelmarket.no basert på en oversikt over de billigste tur-retur-flybillettene til de ti mest populære europeiske og oversjøiske destinasjonene. Norsk Flyprisindeks publiseres hver måned.

Hvis du ønsker å motta pressemeldinger fra oss, vennligst skriv en e-post til info@travelmarket.com.

Da setter vi deg på listen.
Prissammenligningssiden Travelmarket.no søker på mer enn 1000 nettsider for å finne de beste og billigste reisene for deg.