Pressemelding - 19 Sep 2013

Ny bunnrekord for flypriser

Fly til Europa for under 500 kroner og interkontinentalt for under 5.000 kroner.

De som kan utsette høstferien en uke eller to kan være så heldige å gjøre et priskupp når det gjelder flybilletter. I gjennomsnitt koster fly til ti europeiske storbyer under 500 kroner i uke 42, og til ti oversjøiske destinasjoner under 5.000 kroner. Ifølge siste utgave av Norsk Flyprisindeks er dette ny bunnrekord for denne tiden av året.

Last ned Norsk Flyprisindeks nr. 54 - reiseuke 42/2013

Det blir en hard høst for mange flyselskaper. Tilbudet et større enn etterspørselen, og det skaper et prispress som gir bekymringer helt til topps i flyselskapene.

Rekordbillige flybilletter på markedet er som regel et tegn på at bransjen lider under overkapasitet. Det rammer noen flyselskaper mer enn andre. De store vinnerne er selvfølgelig forbrukerne som får mulighet for å ta seg en ekstra storbyferie i Europa, eller som syns at tiden nå er inne til å realisere drømmen om en reise til et eksotisk sted på et annet kontinent.

I gjennomsnitt koster en billig tur-retur fra Oslo-området til en av de ti europeiske storbyene i Norsk Flyprisindeks bare 474 kroner i i uke 42. Det er 17 prosent lavere enn i samme uke i fjor, takket være to lavprisselskaper. Ryanair fra Rygge er billigst til fem av byene, og Norwegian fra Oslo Lufthavn er billigst til de andre fem, viser Norsk Flyprisindeks nr. 54.

Når det gjelder fly til de ti oversjøiske reisemålene i flyprisindeksen er gjennomsnittsprisen i uke 42 en slags "all time low": bare 4.669 kroner fra Oslo Lufthavn. Gjennomsnittlig har det aldri vært billigere.

Det er Norwegians lave priser til Bangkok, Dubai og New York som trekker gjennomsnittet ned, men selv destinasjoner som Johannesburg og Mexico City er tilgjengelige for rundt 5.000 kroner. Og en tur-retur til den kommende OL-vertsbyen Rio de Janeiro kan man få for litt over 5.500 kroner i uke 42.

"Som fagfolk blir vi stadig overrasket over prisutviklingen. Ikke før vi har tenkt at nå kan det da ikke bli billigere, så setter prisene nye bunnrekorder. Egentlig er det jo enkelt nok, for det dreier seg utelukkende om tilbud og etterspørsel. Tomme flyseter er som ferskvarer rett før utløpsdato; de tvinger flyselskapene til å sette prisen merkbart ned," forklarer Ole Stouby, Administrerende direktør i reisesøkemotoren Travelmarket.no, som utgir Norsk Flyprisindeks.

Norsk Flyprisindeks utgis hver fjerde uke av reisesøkemotoren Travelmarket.no basert på en oversikt over de billigste tur-retur-flybillettene til de ti mest populære europeiske og oversjøiske destinasjonene.

Kontakt: Administrerende direktør Ole Stouby